تفریحات آبی

کایاک سواری در کیش

کایاک به نوعی قایق خاص گفته میشود که معمولا تک نفره یا دو نفره هستند و از جنس های مختلفی مانند چوب یا فایبرگلاس و... ساخته می شوند. این قایق ها از زمان سرخ پوستان کانادایی با اهداف مختلفی جهت جابجایی انسان ها، حیوانات، شکار یا ماهیگیری و... مورد استفاده قرار می گرفتند. امروزه شاهد برگزاری مسابقات آبی بسیاری هستیم که کایاک سواری جزئی از آنها به حساب می آید.

قایق کایاک چیست؟

گایاک

اسکیموها و سرخپوستان کانادیی برای رفت آمد در آب های مناطق زندگی خود از این نوع قایق استفاده می کردند. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی، سازندگان این نوع قایق توانسته اند تا حد قابل توجهی وزن آن را سبک تر کنند. کایاک در مدل های تک نفره، دونفره و چهار نفره ساخته شده است.

کایاک سواری یک ورزش آبی است. بسیاری از افراد به دلیل زیبایی طبیعت و آرامشی که این ورزش ارائه می‌دهد، علاقه‌مند به آن هستند. این ورزش در اصل یک فعالیت اکتشافی است و می‌تواند در رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، سواحل و حتی دریاها انجام شود.

در کایاک سواری، شما می‌توانید به طور شخصی یا با گروهی از دوستان خود قایق سواری کنید. این ورزش در حقیقت یک فعالیت کامل بدنی است که شامل حرکات مختلفی مانند بالا و پایین کردن پدال، چرخش جسم و کشیدن قایق با دستان است. این حرکات باعث تقویت عضلات پشتی، شانه، بازو، پا و همچنین افزایش توانایی تحمل در برابر استرس و بهبود تعادل و تمرکز می‌شوند.

به عنوان یک ورزش آبی، کایاک سواری به شما اجازه می‌دهد تا از طبیعت و آب لذت ببرید. کایاک سواری می‌تواند برای تفریح، رفع استرس و روحیه بخشی نیز مفید باشد.

در کل، کایاک سواری یک فعالیت سرگرم‌کننده، پرانرژی و هیجان‌انگیز است که برای تمام افرادی که به دنبال یک تجربه آبی متفاوت هستند، جالب و جذاب است.

 انواع قایق کایاک

کایا تک نفره

کایاک تک نفره

کایاک یک نفره که در مسابقات استفاده می شود با حداکثر طول ۵ متر و ۲۰ سانتی‌متر و حداقل وزن ۱۲ کیلوگرم ساخته می شود. این نوع کایاک به دلیل وزن کم آن بسیار مورد توجه علاقمندان حرفه ای و حتی بیشتر آماتور قرار گرفته است. به راحتی یک نفر می تواند به تنهایی آن را حمل و جابجا نماید.

کایاک دو نفره

کایاک دونفره

قایق های دونفره مورد استفاده در مسابقات المپیک حداکثر ۶.۵ متر طول دارند و مشابه کایاک یک نفره هستند با این تفاوت که افراد برای نشستن فضای بیشتری در اختیار دارند. فاصله میان دو قایقران معمولا ۱.۵ متر است و کایاک دونفره در حداقل وزن ۱۸ کیلوگرم ساخته می شود.

 

قایق کایاک چهارنفره

کایاک جهار نفره

مدل چهارنفره این قایق نیز ۱۱ متر طول دارد. انعطاف پذیری و خمیدگی طولی این مدل کمتر است به همین دلیل افزایش موج سبب مقاومت بیشتر و کاهش سرعت آنها می شود. این قایق ها حداقل ۳۰ کیلوگرم وزن دارند و نگه داری یا حمل و نقل آنها نیز کمی دشوار است.

 نام برخی از طرحهای مشهور گایاک چهار نفره عبارتند از: کندر، وینر، استارلایت و سونیک جت

جنس کایاک

یکی از موضوع های مهم در رابطه با قایق کایاک جنس آن است. امروزه برای ساخت این قایق ها از چند مواد مختلف استفاده می شود که عبارتند از:

  • قایق های کایاک چوبی

    گایاک چوبی

احتمالا با شنیدن نام قایق حتما چوبی بودن آن نیز به ذهن شما خطور میکند. قایق های کایاک چوبی پیش از فایبرگلاس رایج ترین و با کیفیت ترین نوع کایاک بودند اما برای ساخت آنها به چوب های با کیفیت و گران نیاز بود. زمان ساخت آنها نیز سه هفته الی یک ماه طول میکشد و تنها در صورت ماهر بودن صنعت‌گر قایق چوبی ساخته شده سبک خواهد بود. همچنین این قایق ها به راحتی آسیب میبینند و سخت تعمیر می شوند.

  • قایق های فایبرگلاس

    کایاک فایبرگلاس

این قایق ها به دلیل سبک و محکم بودن مورد توجه افراد بسیاری قرار گرفته است و از آنها برای مسابقات،‌ تمرین ها یا مدارس قایق رانی استفاده می کنند. البته توجه کنید آسیب پذیری این مدل نیز کمی بالاست و نیاز به مراقبت دارد.

کایاک فایبرگلاس، از دهه 1950 تا به اکنون در حال توسعه است. در زمان کنونی به دلیل مزایای زیادی که دارد همچنان دارای محبوبیت بیشتری نسبت به بقیه مدل ها است. آنها با وجود اینکه بسیار سبک می باشند، اما بسیار قوی و محکم هستند. این نوع کایاک در اکثر شرایط آب به دلیل بدنه سفت خود عملکرد بسیار خوبی دارند. 

آنها به دلیل لایه بیرونی و ژل روکش روی سطحشان دوام بیشتری دارند. البته با تمام مزایایی که ارائه می دهند، اما گران تر از بقیه هستند.

  • قایق های کربنی یا کامپوزیت

    کایاک کامپوزیت

از مواد اولیه که درحال حاضر برای ساخت قایق کایاک استفاده می شود میتوان به کربن و کامپوزیت اشاره کرد که قوی‌تر و سبک تر از فایبرگلاس هستند اما قیمت بالاتری دارند. قایق های این دسته از یک لایه خارجی محافظتی و یک لایه داخلی تشکیل میشود و نگهداری مناسب آنها در طول عمر قایق تاثیر گذار است.

در جزیره زیبای کیش از این قایق به عنوان وسیله ای تفریحی استفاده می کنند. حال اگر علاقمند به تفریحات آبی هستید، پیشنهاد می کنیم که حتما کایاک سواری را امتحان کنید. زیرا می توان گفت یکی از لذت بخش ترین تفریحات دریایی کیش است. این تفریح به صورت تک نفره یا دو نفره قابل استفاده است. مطمئنا لذت پارو زدن روی آب های نیلگون خلیج فارس آرزوی همه ایرانیان است. در سفر به کیش حتما این تفریح لذت بخش را در برنامه خود بگنجانید از آن لذت ببرید.

این تفریح دارای ویژگی ها و همچنین مقرراتی است که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد:

  • استفاده از این تفریح، برای بانوان محدودیتی ندارد.
  • اين تفريح به صورت يك نفره و همچنین دو نفره امکان پذیر است.
  • کلوپ ارائه دهنده این تفریح دارای رختکن و دوش است.
  • مسافرين در طول مدت زمان استفاده از کایاک از پوشش کامل بيمه برخوردار خواهند بود.
  • ثبت خاطرات کایاک سواری را به دستان هنرمند تیم عکاسی که همراه شما خواهند بود بسپارید. در انتها عکس های خود را می توانید انتخاب کرده و خریداری کنید.
  • جهت امنیت شما جلیقه نجات توسط کلوپ در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
  • نگران تجهیزاتی مثل پاروی مخصوص کایاک نباشید! به تعداد مورد نیاز در اختیار شما قرار خواهند داد.
  • اگر تاکنون کایاک سواری نکرده اید، نگران نباشید! مربیان حرفه ای قبل از حرکت به شما آموزش کاملی را خواهند داد.
  • در تمام زمان تفریح ناجیان در کنار شما قرار دارند تا بیشترین لذت را از کایاک سواری ببرید، پس نگران نباشید.
  • مدت زمان هرسانس کایاک سواری در کیش، ۶۰ دقیقه است.
  • الزامی است گردشگران عزیز ۳۰ دقیقه قبل از ساعت رزرو در محل کلوپ حاضر باشند.
  • بهتر است قبل از ورود به آب جلیقه نجات، قایق و هرآنچه که در اختیار شما قرار داده اند را مجدد کنترل نمایید.
  • افرادی که دارای ناراحتی قلبی، تنفسی و جسمی هستند، متاسفانه اجازه استفاده از این تفریح دریایی را ندارند.
  • بانوان باردار نمی توانند از این تفریح استفاده نمایند.
  • پوشیدن جلیقه نجات الزامی است.
  • کلیه بلیط های خریداری شده شامل قوانین چارتر بوده و غیرقابل استرداد (کنسل) می باشد.

دیدگاه شما چیست؟